1. harjoitus 21.1.2013

Viikoittaisen, kolmosluokan tasoisen treeniryhmäni harjoitukseen valitsin teemaksi serpentiinit ja välistävedot.

Mielestäni näitä ei voi harjoitella liian paljoa -no, toki voi yhdellä kerralla harjoitella liian paljon, mutta paremman tuloksen saa harjoittelemalla vähän kerrallaan, jotta motivaatio säilyy sekä koiralla, että kouluttajalla.

Eräs koirankouluttamisen perussäännöistä onkin, että opeteltuaan uuden asian tänään, koira prosessoi sen leponsa aikana ja jo seuraavana päivänä se osaa sen huomattavasti paremmin ja suorittaa useimmiten paremmalla motivaatiolla kuin edellisenä päivänä.

Mutta asiaan: kuvan treenin startissa osoittautui parhaaksi jättää koira hyvin jyrkkään kulmaan hyppyyn 1 nähden. Ohjaaja siirtyy kakkoshypyn (ylemmän) siivekkeen viereen  siten, että jalkaterät osoittavat putkelle 3. Ohjaaja taivuttaa ylävartaloaan siten, että hän voi ottaa koiran vastaan vasemmalla (vetävällä) kädellään. Tällöin koira näkee ohjaajan hypyn 1 yli.
Koiran lähtiessä liikkeelle, ohjaaja suuntaa reittinsä putkelle kolme "keilaten" koiran putkeen.

Koira jätetään pujottelemaan itsenäisesti. Otetaan vauhtia pois ennen hyppyä 5 (koiran nimi, suhina). Ohjaaja sijoittuu samalla tavoin kuin hypyllä 2 ja ottaa koiran vastaan välistä vetävällä kädellä. Ohjausta voi tehostaa vastaanottovalssilla.
Pienellä poispäin vievällä liikkeellä osoitetaan koiralle puomin suoritus ohi putken 3.

Putkella 8 ei normaalisti ole ongelmaa, koska lähin putken pää ei ole koiran näkökentässä ja tarvitaan vain pieni ohjaajan sivuliike oikeaan päähän ohjaamiseksi. Muistetaan putkijarru ja nenästä veto -)

Treenatessa tulisi pyrkiä siihen, että ohjaaja ei ylittä siivekelinjaa 11-16. Ohjaaja liikkuu mahdollisimman lähellä siivekkeitä siten, että jalkaterät vievät etenemissuuntaan.

Pituudelle ohjataan "pitkällä kädellä", mikä on merkki koralle loittonemisesta. Ennen pituutta koiran huomio kiinnitetään ohjaajaan (esim. koiran nimeä käyttäen), koska koira hyppää "tyhjään" tai sitä voi houkutella esim. kaukana edessä oleva putken pää.
Koira otetaan vastaan hypyltä 13 vastaisella kädellä ja tuupataan oikealla kädellä ja pienellä jalan sivuliikkeellä hypyn 14 taakse. Edestä leikkaus osoittautui toimivaksi hypyn 14-15 ohjaukseen, mutta se pitää rakentaa ajoissa jo koiran ollessa matkalla hypylle 14.

Pöydälle mennessä pitää muistaa ottaa koira vauhti pois.

Pujottelussa pitää käydä varmistamassa aloitus esim. niistämällä toisen kepin takaa. Kiirettä ei ole, monesti tulee rynnittyä turhan takia, jolloin koira aloittaa pujottelun väärin. Pujottelun jälkeen toimii edestä leikkaus oikein mainiosti.

Harjoitukseen osallistui kolme koirakkoa: kaksi minikoiraa ja yksi medi.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti