Koulutusohjaajakurssi I

Lappeenrannan Agilityurheilijat ry (LAU) järjesti Agilityn koulutusohjaajakurssin peruskurssin Lappeenrannassa 19.-20.1.2013.
kuvia kurssilta

Osallistuin avoimin mielin koulutusohjaajan peruskurssille. Vaikka pidänkin itseäni melko kokeneena koiraharrastajana, koska yleensä joka kurssilla oppii jotain uutta.

Koulutusohjaajakurssi on tarkoitettu kouluttamaan tulevia agilitykoirakoitten kouluttajia, eli kurssi on tarkoitettu lähinnä ihmisten kouluttamiseen. Koska agilityssa kuitenkin kilpailee ohjaajan ja koiran muodostama kombinaatio, ei koiraa voi kouluttaa, ellei ensin tiedä miten miksi ja missä koira oppii.

Koulutusohjaajalle olisi hyvin hyödyllistä opetella eläinoppimisen psykologian perusteet. Suositeltava kurssi löytyy esim. Suomen Eläinkoulutuskeskuksen verkkokurssikalenterista.

Kun pyritään rakentamaan mahdollisimman menestyksellinen ja tavoitteellisesti etenevä agilitykoira, pitäisi prosessi aloittaa jo niinkin kaukaa kuin koiran vanhempien valinnasta. Myös monet muut asiat vaikuttavat siihen miten "laadukas" koira ohjaajan käsiin ajautuu.

Koira oppii parhaiten pentuna monet asiat jo ennen pennun luovutusta, alle kahden kuukauden ikäisenä,  vaikuttavat koiran "urakehitykseen". Valitettavasti koira oppii pentuna myös ei-toivottavat asiat helpommin juuri pentuna, joten tämä vaihe on koiran koulutuksessa hyvin merkittävä ja erityisesti koiran ja ohjaajan suhteen rakentamisen kannalta hyvin tärkeä vaihe.  Koira valitsee "omistajansa" jo hyvin varhaisessa vaiheessa ja tämä suhde kestää koko koiran eliniän.

Optimaalinen tilanne olisi, että koulutusohjaaja  kulkee koulutettaviensa kehityspolun vierellä niin kauan, että ohjaaja pystyy itse kouluttamaan koiraansa, niin, että ei tee jotain sellaista, joka on vaikea opettaa pois. Useimmiten on helpompaa opettaa täysin ummikoja kuin sellaisia, joiden tavat ja opitut asiat ovat ns. selkäytimessä eli automaatiotasolla ja lihasmuistissa (Muscle Memory, Susan Salo).

Sotilaskoulutuksessa puhutaan äksiisistä, joka tarkoittaa sitä, että opetettuja liikkeitä toistetaan niin kauan, että monimutkaisetkin liikesarjat ovat automaatiotasolla. Itsekin olen joutunut nämä liikeradat opettelemaan ja olen joutunut niitä myös muille opettanut. Tällaisessa oppimisessa on tärkeää pilkkoa suoritus osiin ja rakentaa kokonaisuus pala palalta.

Koiran kouluttamisessa puhutaan ketjuttamisesta ja yleisimmin on käytössä takaisinpäin ketjuttaminen, eli suorituksen opettaminen alkaa sieltä, missä koira saa palkan (vahvisteen) kokonaisuuden suorittamisesta, jolloin sen motivaatio oppimiseen säilyy korkealla.

Koulutusharjoituksia suorittaessani käytössä ei valitettavasti ole aloittelevia koirakoita, mutta olen havainnut lähemmäs vuoden ajan edistynyttä ryhmää kouluttaessani, että minulle osoitettu kehityspolku voi olla haastavampi.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti